Adkomst til Fondsbu

Fondsbu ligger på Eidsbugarden ved Bygdin. Både sommer og vinter kan du komme deg helt fram til hytta med offentlig transport. På sommeren er det bilveg helt inn til hytta. Og på vinteren kan du ta den legendariske beltebilen fra Tyin til Eidsbugarden.

Publisert: 05. september 2023
DNTs tilbud

Slik kommer du deg til Fondsbu på sommeren

Med buss helt fram på sommeren

På sommeren går bussen hver dag helt inn til Eidsbugarden hvor Fondsbu ligger. Ta ekspressbuss fra Oslo eller Årdal med bytte i Tyinkrysset. Søk til/fra Eidsbugarden.

Søk etter busstider og kjøp billetter:
Norway.no
Innlandstrafikk.no
Entur.no

Med båt over Bygdin på sommeren

Du kan ta båten Bitihorn fra Bygdin Fjellhotell til Eidsbugarden/Fondsbu. Båten har også et anløp ved selvbetjeningshytta Torfinnsbu.

Det er enkelt å kombinere buss og båt:
Norway Bussekspress kjører både til/fra Bygdin Fjellhotell og Eidsbugarden Fondsbu.

Båtturen over Bygdin er en opplevelse i seg selv! Daglige avganger i sommermånedene juli - september. Sjekk båtruten her.

Med bil helt fram

Du kan kjøre helt fram til Fondsbu.
Det er omtrent like langt å kjøre fra Oslo og Bergen.

• Fra Oslo kjører du via Fagernes og til Tyin, 27 mil.
  • Fra Bergen kjører du via Læral til Tyin, 26, 5 mil.

Fra Tyin kjører du den 19 km lange grusveien innover fjellet til Eidsbugarden. Her inne er det stor offentlig parkeringsplass, hvor du kan parkere mot avgift.

Slik kommer du deg til Fondsbu på vinteren

Med bil til Tyin

Fra Oslo via Fagernes til Tyin, ca 4 timer.
Fra Bergen via Årdal til Tyin, ca 4 timer.

Det er en stor parkeringsplass på Tyin. Videre med beltebil eller på ski over Tyin. Det er ca 20 km inn til Eidsbugarden/Fondsbu.

Se rutetider og bestill beltebilen på JVB/Norway.

Med buss til Tyin på vinteren

Du kan ta bussen fra Oslo eller Årdal til Tyin. Bussbytte i Tyinkrysset.
Fra Tyin kan du kjøre videre med Beltebil helt fram til hytta. Eller du kan gå på ski over Tyin, langs kvista rute.

Søk busstider og bestill på Norway Buss eller på Entur.
Søk beltebil-tider og bestill på Norway/JVB.

Med beltebil fra Tyin til Eidsbugarden

På vinteren kjører JVB daglige ruter med beltebiltransport til Eidsbugarden/Fondsbu. Det er en opplevelse å kjøre med de nostalgiske beltebilene. Her har du mulighet til å komme deg høyt til fjells på en komfortabel og spennende måte. 12 Bombardier Snowmobil veteraner går i trafikk mellom Tyin og Eidsbugarden i Jotunheimen i vintersesongen.

Se rutetider og bestill på JVB.

Del artikkel: