Kjekstadmarka på tvers, fra Lier stasjon til Heggedal stasjon

Dette arrangementet er over!

Turen følger blåmerket sti fra Lier Stasjon (Skilt ved Spor 1). Opp gjennom Sørumlia, via den gamle jernbanetrasseen og opp i marka ved Sørum. Vi skal 300 høydemetere opp før det blir litt hvile for bein og pust. Ruten vi følger går over Løksekollen, Kaperåsen, og Klunken. Ved Klunken blir det anledning til en pust i bakken mens man nyter utsikten over Skapertjern. Videre følger vi stien forbi Åsmyrbakkene før vi krysser Sagelva og kommer over Vikervollåsen. Vikervollåsen er et platå som ligger ca. 300 moh og (enn så lenge) markerer skillet mellom Røyken og Asker. Vi kommer inn i mylent terreng når vi krysser Åstjernmyr, Fuglemyr og Kavlebrumyr før vi går under kraftledningene ved Djupemyr.

Ved den populære og hyggelige DNT hytta på Småvannsbu tar vi en god hvil og spiser medbrakt nistemat.

Etter matpausen går turen videre østover og oppover. Vi skal krysse Brennadalen og klyve opp Ormehølskleiva, via Guihogget til Breimåsan før det flater litt ut. På vei mot Heggedal går det så mye nedover når vi går via Eikestubben, Sjeklestadsmåvanna, Trongkleiv og så ned til Heggedal stasjon.

På denne turen er det viktig å ha på seg sko med godt grep og støtte. Terrenget er kupert med glatte røtter og steiner. Husk også mat og drikke til turen.

Tog fra Heggedal (L1) går hver halve time mot Asker der man kan bytte til L13 mot Drammen for å komme tilbake til stasjonen.

Lengde: 14 km

Gradering: Krevende

Tid: ca. 4,5 timer (inkl. Pauser)

Oppmøte:

Asker stasjon: Tog retning Drammen L13 med avgang 10.10. Fremme på Lier stasjon kl. 10.16.

Oppmøte Lier stasjon: kl. 10.15.