Treningstur med tung sekk i Vestmarka

Fellestur

Dato
19. oktober kl. 18:00 - 20:00
Vanskelighetsgrad
Krevende  
Passer spesielt for
Fjellsportinteresserte
Turtyper
Fellestur, Fottur, Treningstur, Hyttetur, Langtur
Arrangører
Bærum Turlag, DNT Oslo og Omegn
Turområde
Oslomarka, Vestmarka, Kjekstadmarka og Hurumlandet (se kart)
Dette arrangementet er over!

Turen krever påmelding direkte til turleder. Send mail eller SMS til turleder Sveinar.

Vi er i gang og alle er velkomne. 

Formålet med slik trening er gjøre kroppen klar for lange fjellturer som krever bæring av tung sekk. Sekketrening annenhver tirsdag. Det er krevende og for de som vil trene på å tåle lange turer i fjellet med tung sekk. Alle er velkomne og opplæring i pakking av sekk, valg av sekk, belastning/tyngde og tilpasning av sekk gis av turleder. Har du aldri gått med sekk før er du velkommen til å lære og trene deg opp til å bli en god vandrer. 

For at sekken ikke blir altfor plagsom og tung på fjellturen, enten det er hytte til hytte turer eller med full oppakning på teltturer. Treningen foregår ved å gå jevnlig med sekk. Vekten på sekken tilpasses den enkelte ved å bruke (10 liters) vannkanner eller lignende som fylles med vann. Vekt på sekken på trening skal være ca 1/4-1/3 av kroppsvekten. Og i oppstarten av treningen gjerne mindre enn 1/4. F.eks. hvis du veier 86 kg så kan en brukbar startvekt være 15 kg. Tilsvarende 65 kg kroppsvekt og 10-15 kg sekk. I løpet av 4-5 treningsturer økes vekten forsiktig og gradvis opp til 1/3 av kroppsvekten. 


Vannkanner anbefales for å lett kunne justere vekten underveis og redusere vekt i nedoverbakker for å skåne knærne. Turene går stort sett alltid på grusveier, stier og myr.

Utstyr:
Sekk (den du bruker på tur).
Vannkanner, fortrinnsvis 10 liter eller 1,5 l brusflasker. Eller noe annet som fungerer :)
Terrengjoggesko (med grov såle) eller lettere støvler.
Treningstøy etter forholdene. ullsokker, shorts, tights, trøye og eventuelt overtrekksjakke. Utover høsten og vinteren er det behov for ytterligere varme klær.

 

Fremmøte og avslutning på Franskleiv (Vestmarksetra), annenhver uke.
Treningen tar fra 1,5 - 2 timer.
Rutevalg varierer fra gang til gang.
Lengde 5-10 km.

Bærum Turlags aktiviteter følger Korona-regler

Bærum Turlag følger smittevernplan for aktiviteter som DNT har utarbeidet i samråd med myndighetene.

Dersom DNT og myndighetene endrer sine anbefalinger, kommer naturligvis Bærum Turlag til å følge etter.

Se forøvrig: DNTs regler mot Corona-smitte

 

Treningstur med tung sekk i Vestmarka

Turen krever påmelding direkte til turleder. Send mail eller SMS til turleder Sveinar. Vi er i gang og alle er velkomne.  Formålet med slik trening er gjøre kroppen klar for lange ...

Kontaktinformasjon:

Turleder:

  • Sveinar Kildal